Fascinující houby – jak o nich učit a kde je najít

Cílem tohoto příspěvku není zahltit množstvím informací o biologii hub, především těch mikroskopických, které by v lepším případě žáky zmátly, v horším ještě více utvrdily, že o houbách je lépe nic nevědět. Vhodnější je na konkrétních příkladech ukázat, jak lze ve výuce spojit odborné aspekty s výchovnými, propojit znalosti z biologie hub s těmi z jiných oborů biologie a jak využít houby běžně rostoucí ko­lem nás v praktické výuce. Spoustu ná­mětů skýtají jednotlivé články tohoto čísla Živy, ale na některé se nedostalo.

Výukové materiály pro praktické cvičení k tématu článku najdete v příloze níže. Terminologický slovník najdete na str. CXXXVII kuléru tohoto čísla Živy (5/2017) a také v příloze s výukovými materiály níže.

Výběr z doporučené literatury:
BALDRIÁN, Petr, GABRIEL, Jiří. Mohou být dřevokazné houby nebezpečné člověku. Vesmír 1998, 9: 504-505.
HAWKSWORTH, David L.; WILTSHIRE, P. E. J. Forensic mycology: current perspectives. Research and Reports in Forensic Medical Science, 2015, 5: 75-83.
JANDEROVÁ, B., ZIKÁNOVÁ, B. Náměty pro laboratorní cvičení z biologie (1) – mikrobiologie. Biologie-Chemie-Zeměpis, 2009, 9/2: 66-69.
ŠTECH, Milan, et al. Rostliny jako paraziti. Živa, 2010, 5: 204-207.

Materiály k výuce

Obrazové přílohy

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality

Najdi pijáka je název projektu pro mapování šíření pijáka lužního s cílem zapojit do pátrání po pijákovi lužním v ČR v maximální míře veřejnost. Dnešní dynamická doba sebou nese i rychlé změny v rozšíření infekčních nemocí a jedním z významných úkolů tohoto výzkumu je sledovat nová a šířících se onemocnění působená parazity jak u zvířat, tak i u člověka.

• Piják lužní je v Evropě přenašečem závažného onemocnění psů - psí babeziózy. Výskyt babeziózy logicky kopíruje rozšíření jejího přenašeče a znalost o výskytu pijáka je tak na regionální úrovni klíčová jak pro majitele psů tak pro veterinární lékaře.
  • Piják lužní se v posledním desetiletí v Evropě rychle šíří, nicméně data o rozšiřování areálu výskytu v České republice chybí!

Více na najdipijaka.cz

Cena ročního předplatného je 294 Kč za šest čísel Živy (tedy 49 Kč za jedno číslo). Dvouleté předplatné stojí 568 Kč. Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů. V roce 2003 oslavila Živa dvě významná jubilea – 150. výročí od svého založení Janem E. Purkyněm a 50 let nepřetržitého současného vydávání.