Fascinující houby – jak o nich učit a kde je najít

Cílem tohoto příspěvku není zahltit množstvím informací o biologii hub, především těch mikroskopických, které by v lepším případě žáky zmátly, v horším ještě více utvrdily, že o houbách je lépe nic nevědět. Vhodnější je na konkrétních příkladech ukázat, jak lze ve výuce spojit odborné aspekty s výchovnými, propojit znalosti z biologie hub s těmi z jiných oborů biologie a jak využít houby běžně rostoucí ko­lem nás v praktické výuce. Spoustu ná­mětů skýtají jednotlivé články tohoto čísla Živy, ale na některé se nedostalo.

Výukové materiály pro praktické cvičení k tématu článku najdete v příloze níže. Terminologický slovník najdete na str. CXXXVII kuléru tohoto čísla Živy (5/2017) a také v příloze s výukovými materiály níže.

Výběr z doporučené literatury:
BALDRIÁN, Petr, GABRIEL, Jiří. Mohou být dřevokazné houby nebezpečné člověku. Vesmír 1998, 9: 504-505.
HAWKSWORTH, David L.; WILTSHIRE, P. E. J. Forensic mycology: current perspectives. Research and Reports in Forensic Medical Science, 2015, 5: 75-83.
JANDEROVÁ, B., ZIKÁNOVÁ, B. Náměty pro laboratorní cvičení z biologie (1) – mikrobiologie. Biologie-Chemie-Zeměpis, 2009, 9/2: 66-69.
ŠTECH, Milan, et al. Rostliny jako paraziti. Živa, 2010, 5: 204-207.

Materiály k výuce

Obrazové přílohy

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality Navštivte nás na Instagramu Navštivte nás na Facebooku

Seznamte se a připomínkujte strategický plán rozvoje českého školství. Veřejná konzultace probíhá od 2. dubna do 31. května 2024 a týká se předškolního a základního vzdělávání. Během této konzultace si můžete prostudovat návrh revize rámcových vzdělávacích programů a sdělit své názory, připomínky a podněty.

Cena ročního předplatného
od čísla 1/2019 je 354 Kč
za šest čísel Živy (tedy 59 Kč za jedno číslo).
Dvouleté předplatné je zrušeno.
Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů a zvláštní rubriku věnovanou výuce biologie se zaměřením na nejnovější poznatky.
Navazuje na odkaz svého zakladatele Jana Evangelisty Purkyně. Poslední řada vychází nepřetržitě od roku 1953.