Sekvenování jednotlivých buněk: odhalení diplonem, neznámých, a přesto početných prvoků

Sekvenování DNA dramaticky proměňuje biologii – ve specializovaných firmách se již sekvenuje na přístrojích schopných přečíst miliony nukleotidů za hodinu. Článek přináší zamyšlení nad jedním z limitů této dominující metody molekulární biologie. Na příkladu studia do nedávné doby téměř neznámých heterotrofních bičíkovců označovaných jako diplonemy (Diplonemida) je ukázán význam sekvenování jednotlivých buněk. Podle nejnovějších poznatků představují diplonemy druhově nejbohatší skupinu mořských eukaryot.

DNA sequencing truly transforms biology – sequencing machines in dedicated companies read millions of bases per hour. In this paper, one of the limits of this method that rightly dominates molecular biology is discussed. The case of diplonemids (Diplonemida), until recently virtually un­known heterotrophic protists, is used to illustrate the importance of single-cell genomics. The latest data indicate that diplonemids are probably the most species-rich group of eukaryotes in the world ocean.

Obrazové přílohy

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality Navštivte nás na Facebooku

Víte, kde můžete v České republice spatřit nejvíce druhů kosmanovitých opic na jednom místě? A tušíte, čím jsou tito primáti zvláštní? Na sbírku čítající celkem třináct druhů se můžete zajet podívat do zoologické zahrady v centru města Jihlavy. Kosmanovité opičky jsou jinak přezdívané drápkaté, byť vlastně ve skutečnosti drápky nemají. "Drápek má na rozdíl od nehtu uvnitř cévku. Kosmani však mají stejně jako většina primátů nehty, ale ty jejich jsou uzpůsobené do tvaru drápků, aby mohli snáze šplhat po stromech," vysvětluje Ing. Jan Vašák, ředitel Zoologické zahrady Jihlava, která se kromě primátů specializuje také na chov kočkovitých šelem a plazů.

V chladném zimně jarním počasí se můžete zahřát v jednom ze sedmi vyhřívaných pavilonů a roztomilé kosmanovité opičky sledovat při jejich hrátkách ve větvích stromů.

www.zoojihlava.cz

Cena ročního předplatného
od čísla 1/2019 je 354 Kč
za šest čísel Živy (tedy 59 Kč za jedno číslo).
Dvouleté předplatné je zrušeno.
Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů a zvláštní rubriku věnovanou výuce biologie se zaměřením na nejnovější poznatky.
Navazuje na odkaz svého zakladatele Jana Evangelisty Purkyně. Poslední řada vychází nepřetržitě od roku 1953.