Sekvenování jednotlivých buněk: odhalení diplonem, neznámých, a přesto početných prvoků

Sekvenování DNA dramaticky proměňuje biologii – ve specializovaných firmách se již sekvenuje na přístrojích schopných přečíst miliony nukleotidů za hodinu. Článek přináší zamyšlení nad jedním z limitů této dominující metody molekulární biologie. Na příkladu studia do nedávné doby téměř neznámých heterotrofních bičíkovců označovaných jako diplonemy (Diplonemida) je ukázán význam sekvenování jednotlivých buněk. Podle nejnovějších poznatků představují diplonemy druhově nejbohatší skupinu mořských eukaryot.

DNA sequencing truly transforms biology – sequencing machines in dedicated companies read millions of bases per hour. In this paper, one of the limits of this method that rightly dominates molecular biology is discussed. The case of diplonemids (Diplonemida), until recently virtually un­known heterotrophic protists, is used to illustrate the importance of single-cell genomics. The latest data indicate that diplonemids are probably the most species-rich group of eukaryotes in the world ocean.

Obrazové přílohy

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality

Najdi pijáka je název projektu pro mapování šíření pijáka lužního s cílem zapojit do pátrání po pijákovi lužním v ČR v maximální míře veřejnost. Dnešní dynamická doba sebou nese i rychlé změny v rozšíření infekčních nemocí a jedním z významných úkolů tohoto výzkumu je sledovat nová a šířících se onemocnění působená parazity jak u zvířat, tak i u člověka.

• Piják lužní je v Evropě přenašečem závažného onemocnění psů - psí babeziózy. Výskyt babeziózy logicky kopíruje rozšíření jejího přenašeče a znalost o výskytu pijáka je tak na regionální úrovni klíčová jak pro majitele psů tak pro veterinární lékaře.
  • Piják lužní se v posledním desetiletí v Evropě rychle šíří, nicméně data o rozšiřování areálu výskytu v České republice chybí!

Více na najdipijaka.cz

Cena ročního předplatného je 294 Kč za šest čísel Živy (tedy 49 Kč za jedno číslo). Dvouleté předplatné stojí 568 Kč. Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů. V roce 2003 oslavila Živa dvě významná jubilea – 150. výročí od svého založení Janem E. Purkyněm a 50 let nepřetržitého současného vydávání.