V příspěvku je popsán objev larvy jednoho z nejtajemnějších krasců Austrálie – Julodimorpha saundersii. Díky objevu larvy bylo vyjasněno taxonomické postavení rodu na základě srovnávací, larvální morfologie. Nehledě na morfologickou podobnost dospělců rodů Julodimorpha a Julodis (podčeleď Julodinae) bylo na základě larválních znaků potvrzeno, že rod Julodimorpha je samostatným primitivním tribem podčeledi Buprestinae. Objev larvy tohoto rodu je typickým příkladem náhody, která je někdy nutná i při vědeckém zkoumání. Další příklad takové vyjímečné náhody je ilustrován na objevu larvy dalšího krasce, Coomaniella violaceipennis z Thajska, jehož larvy se vyvíjejí v korunových liánách pralesních velikánů.

The discovery of the larva of one of the most enigmatic Australian Buprestid beetles, Julodimorpha saundersii, is briefly discussed. The taxonomic position of the ge­nus has been clarified using comparative larval morphology. Regardless of the mor­phological similarity of the adults with the genus Julodis (subfamily Julodinae), the larval characteristics of the genus Julodimorpha confirmed its placement as an independent, primitive tribe of the subfami­ly Buprestinae. Another example of good luck in scientific research is described, concerning buprestid beetle Coomaniella violaceipennis from Thailand, larvae of which are borers in the canopy climbers.