Občanská věda se stala populárním prvkem volnočasových aktivit široké veřejnosti a důležitým nástrojem vědeckých výzkumů. Její rychlý rozvoj však v některých zemích, včetně České republiky, předběhl její ukotvení v rámci institucionální podpory, což komplikuje využití všech dostupných benefitů, zejména ve vzdělávání. Ačkoli tedy některé výzvy úspěšně překonáváme, jiné stále čekají na svou příležitost.
K dalšímu čtení v Živě
Aplikace iNaturalist: závislost na pozorování přírody (2023, 3)
Citovaná a použitá literatura
BONNEY, Rick. Citizen science: A lab tradition. Living Bird, 1996, 15.4: 7-15.
COOPER, C. 2016. Quality and quality with citizen science. Citizen Science Projects, People, and Perspectives. SciStarter, SciStarter.
HAKLAY, Muki. Citizen Science and Volunteered Geographic Information: Overview and Typology of Participation. In: Sui, D. Z., Elwood, S., Goodchild, M. F.: Crowdsourcing Geographic Knowledge: Volunteered Geographic Information (VGI) in Theory and Practice (pp.105–122). Netherlands: Springer, 2013.
TROJAN, Jakub, et al. Citizen science as a new approach in Geography and beyond: Review and reflections. Moravian Geographical Reports, 2019, 27.4: 254-264.
Citizen science has become a popular element of leisure activities for the general public and a crucial tool in scientific research. However, its rapid development in some countries, including the Czech Republic, has not been followed by institutional support, complicating the utilisation of all available benefits, especially in education. While some challenges are successfully overcome, others still await resolution.
-
Monitorování kvality prostředí a biodiverzity je jednou z historicky nejdelších a nejvýznamnějších činností občanské vědy. Foto M. Komárek
-
Monitorování kvality prostředí a biodiverzity je jednou z historicky nejdelších a nejvýznamnějších činností občanské vědy. Foto M. Komárek
-
Učitelé základních a středních škol účastnící se kurzu pořádaného Cornellovou ornitologickou laboratoří (USA), který je zaměřen na posílení znalostí v ornitologii a zapojení škol do projektu eBird. Foto z archivu M. Zárybnické
-
Neobvyklý počet sedmi téměř letuschopných mláďat sýce rousného (Aegolius funereus) v ptačí budce, která sledují přílet jednoho z rodičů. Tento druh mívá většinou tři až pět mláďat. V levé části budky je vidět kořist – myšice vhozená rodičem dovnitř. Fotografie byla pořízena chytrou ptačí budkou se zabudovaným kamerovým systémem, který byl později upraven pro online monitorování v rámci občanskovědního projektu Ptáci Online. Foto z archivu M. Zárybnické
-
Mláďata veverky čikarího červeného (Tamiasciurus hudsonicus) v budce v areálu Cornellovy ornitologické laboratoře při realizaci projektu Ptáci Online. Foto z archivu M. Zárybnické
-
Predátor, kuna lesní (Martes martes), vnikající ke snůšce sýce rousného (Aegolius funereus). Foto z archivu M. Zárybnické
-
Samice sýce rousného vyhlížející přílet partnera s kořistí. V hnízdě je vidět uskladněná potrava – hraboš mokřadní (Microtus agrestis). Černobílé fotografie byly pořízeny chytrou ptačí budkou při výzkumu sýce rousného v Krušných horách, ze kterého se později vyvinul občanskovědní projekt Ptáci Online. Foto z archivu M. Zárybnické
-
Počet článků zabývajících se občanskou vědou a jejich podíl na Web of Science (WOS) k 30. listopadu 2019. Upraveno podle: J. Trojan a kol. (2019)
-
Příklad využití online videoprojekce hnízdění sýkory koňadry (Parus major) na interaktivní obrazovce k procvičování základního počítání a kreslení ptačích siluet u předškolních dětí. Foto M. Baníková
-
Jedna z aktivit pro veřejnost realizovaných Cornellovou ornitologickou laboratoří – pozorování ptáků na krmítku v budově laboratoře. Foto M. Zárybnická