Dlouhodobé územní a populační trendy ptáků hnízdících v ČR jsou velmi dobře dokumentovány díky dvěma paralelně probíhajícím monitorovacím projektům. Nejstarším projektem, zahájeným již v roce 1973, je mapování hnízdního rozšíření ptáků. Data jsou získávána ze čtverců 12 x 11,1 km (10´ východní délky x 6´severní šířky) za účasti několika tisíc občanských vědců. Výsledkem jsou čtyři Atlasy hnízdního rozšíření ptáků v ČR. Druhým projektem je Jednotný program sčítání ptáků, založený v roce 1981 rovněž na principech občanské vědy za účasti několika set spolupracovníků. Ptáci jsou každoročně sčítáni ve stejných termínech na bodových transektech s 20 sčítacími body přesně 5 minut na každém bodě. Výsledkem je zjištění populačních trendů všech ptačích druhů v ČR a stanovení druhů přibývajících, stabilních a ubývajících. Oba projekty pomáhají ke stanovení početnosti jednotlivých druhů na našem území.
Seznam použité literatury a tabulky s podrobnými výsledky najdete v PDF formátu ke stažení níže, pod obrazovou galerií.
The long-term range and population trends of birds breeding in the Czech Republic are very well documented thanks to two parallel monitoring projects. The oldest one, started in 1973, is the mapping of breeding bird distribution. The field data were collected from squares 12 x 11.1 km (10´of longitude and 6´of latitude) with the participation of several thousand citizen scientists. The results are four Atlases of Breeding Birds in the Czech Republic. The second project is the Breeding Bird Monitoring Program, which was established in 1981 and is also based on the principles of citizen science with the participation of hundreds of collaborators. Birds are counted annually on the same dates on point transects with 20 counting points for exactly 5 minutes at each point. The result is the identification of the population trends of all bird species in the Czech Republic, the determination of increasing, stable and decreasing species. Both projects help to determine the abundance of individual species in our country.