V křídové části tohoto čísla Živy najdete na str. 168–169 článek pojednávající o významu „klasické“, tzv. bílé tukové tkáně – bohatě napěchované zásobními lipidy, které jí dodávají typickou nažloutlou barvu. Vedle ní se však u savců vyskytuje hnědá tuková tkáň, která se od té bílé liší morfologií i funkcí. Slouží primárně k produkci tepla a udržování stálé tělesné teploty. Její schopnost uvolňovat velké množství energie budí pozornost výzkumníků pro svůj potenciál přispět k boji s obezitou a metabolickým syndromem.

Materiály k výuce – zadání i autorské řešení najdete níže v Souborových přílohách.

Citovaná a použitá literatura:

HAINER, Vojtěch. Základy klinické obezitologie. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. Kapitola Tkáňový metabolismus a obezita (Kopecký, J, Flachs, P)

NEDERGAARD, Jan; CANNON, Barbara. Brown adipose tissue as a heat-producing thermoeffector. In: Handbook of clinical neurology. Elsevier, 2018. p. 137-152.

CANNON, Barbara; NEDERGAARD, J. A. N. Brown adipose tissue: function and physiological significance. Physiological reviews, 2004, 84.1: 277-359.

BURHANS, Maggie S., et al. Contribution of adipose tissue inflammation to the development of type 2 diabetes mellitus. Comprehensive Physiology, 2011, 9.1: 1-58.

MASOODI, Mojgan, et al. Lipid signaling in adipose tissue: Connecting inflammation & metabolism Molecular and cell biology of lipids. 2015.

FLACHS, Pavel, et al. Stimulation of mitochondrial oxidative capacity in white fat independent of UCP1: a key to lean phenotype. Biochimica et Biophysica Acta (BBA)-Molecular and Cell Biology of Lipids, 2013, 1831.5: 986-1003.

POLLARD, Alice E.; CARLING, David. Thermogenic adipocytes: lineage, function and therapeutic potential. Biochemical Journal, 2020, 477.11: 2071-2093.