Dobrodružství mikroskopie – cesta ke třetí dimenzi

Kromě světelných, fluorescenčních, konfokálních či elektronových mikroskopů existují i přístroje, které díky svému rozlišení dokážou proniknout nejen na úroveň mikrosvěta, ale umožňují navíc i pohled do vnitřních struktur neprůhledných trojrozměrných objektů, a to bez jejich poškození. V článku budou představeny základní principy fungování takových přístrojů i praktické možnosti jejich využití.

Pracovní listy použitelné k výuce najdete v přílohách níže v pdf souborech jako samostatné přílohy. Odkazy na ukázková videa ilustrující široké využití přístrojů a jejich vysoký potenciál při výzkumu základních biologických otázek i důležitých medicínských témat in vivo najdete níže pod galerií obrázků jako volně přístupná na you tube.

Materiály k výuce

Obrazové přílohy

Odkazy

Odkazy na videa ilustrující široké využití přístrojů a jejich vysoký potenciál při výzkumu základních biologických otázek i důležitých medicínských témat in vivo.

Video virtuální 3D rekonstrukce lebky bažanta:

Video řezu krčním obratlem srny s viditelnou vnitřní porézní strukturou:

Video LED žárovky nasnímané pomocí CT:

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality

Výstava Kořeny: Jak vypadá pod zemí les a jak louka? Kdo žije v kapce půdní vody? Co nového víme o kořenech či mykorhizách? Výzkumy „podzemních“ biologů z přírodovědeckých fakult i ústavů Akademie věd jsou představeny nevšední formou. Ocitnete se pod zemí a vše kolem vás je 30x zvětšené… konečně si v klidu můžete prohlédnout třeba chvostoskoky. Nebo se prodírat kořeny.

Pro zvědavé přírodovědce každého věku je výstava Kořeny v Západočeském muzeu v Plzni otevřena do 16. 9. 2018, více http://www.zcm.cz/vystava/koreny

Cena ročního předplatného je 294 Kč za šest čísel Živy (tedy 49 Kč za jedno číslo). Dvouleté předplatné stojí 568 Kč. Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů. V roce 2003 oslavila Živa dvě významná jubilea – 150. výročí od svého založení Janem E. Purkyněm a 50 let nepřetržitého současného vydávání.