Nová fylogeneze paprskoploutvých ryb

Paprskoploutvé ryby (Actinopterygii) představují nejpočetnější skupinu obratlovců na Zemi a do dnešního dne bylo popsáno přes 32 500 druhů ryb z více než 500 čeledí a 72 řádů. Během evoluce paprskoploutvých ryb (a zejména odvozené skupiny Percomorpha) došlo k výraznému nárůstu biodiverzity a morfologické rozmanitosti, ale velmi často také k vývoji podobných struktur u nepříbuzných skupin (konvergenci). Také díky tomuto jevu zůstávají příbuzenské vztahy některých skupin ryb doposud nejasné. V poslední době se podařilo fylogenetické vztahy ryb částečně vyřešit díky metodám molekulární genetiky, a to včetně zpracování informace z celých genomů. Ve dvou článcích tohoto čísla shrnujeme základní členění rybovitých obratlovců na Zemi, objasnění příbuzenských vztahů mezi hlavními liniemi ryb, a v kulérové příloze pak přinášíme aktuální verzi fylogeneze paprskoploutvých ryb.

Materiály k výuce

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality

Přispějte ke studiu výskytu vybraných infekcí přenášených klíšťaty v Praze, Brně a Českých Budějovicích odevzdáním nalezených uhynulých ježků, kosů a veverek. Budou využity ke sledování koloběhu patogenů v urbánních a periurbánních prostorech.

Studii realizuje katedra parazitologie PřF UK ve spolupráci s Parazitologickým ústavem BC AV ČR a Veterinární a farmaceutickou univerzitou Brno.

Kontakt: Mgr. Karolína Majerová (k.majerova@email.cz, 732 580 196)

Bližší informace najdete v přiloženém pdf souboru.

Cena ročního předplatného je 294 Kč za šest čísel Živy (tedy 49 Kč za jedno číslo). Dvouleté předplatné stojí 568 Kč. Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů. V roce 2003 oslavila Živa dvě významná jubilea – 150. výročí od svého založení Janem E. Purkyněm a 50 let nepřetržitého současného vydávání.