Principy sekvenování DNA vybranými moderními metodami

Sekvenování, které určuje pořadí nukleotidů („písmen“ – A, C, T, G) v molekule DNA, se stalo nedílnou součástí moderní biologie. Jeho metodika i využití jsou popsány v článku na str. LXXIX kuléru této Živy. Zde jsou zařazena schémata ukazující základní principy, na nichž stojí jak tradiční Sangerova metoda, při které sekvenujeme jedinou molekulu DNA, tak i dvě vybrané metody tzv. druhé generace – 454 a Illumina sekvenování, kdy dochází ke čtení milionů molekul DNA najednou.

Citovaná a použitá literatura:
HEATHER, James M.; CHAIN, Benjamin. The sequence of sequencers: The history of sequencing DNA. Genomics, 2016, 107.1: 1-8.
GOODWIN, Sara; MCPHERSON, John D.; MCCOMBIE, W. Richard. Coming of age: ten years of next-generation sequencing technologies. Nature Reviews Genetics, 2016, 17.6: 333-351.

Webové adresy názorných animací detailně zobrazující sekvenční metody druhé generace jsou uvedeny níže pod obrazovou galerií.

The principles of three selected methods (Sanger sequencing, 454, Illumina) are presented in schematic figures; the detailed information on approaches in sequencing of DNA molecules is provided in a separate paper of this issue, pp. LXXIII–LXXVI.

Obrazové přílohy

Odkazy

Webové adresy názorných animací detailně zobrazující sekvenční metody druhé generace:

Illumina

454

IonTorrent

Pacific Bioscience

Nanopore

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality

Čtvrté číslo Živy přináší řadu témat: Život na tom, co se pohybuje – symforiontní nálevníci od Jiřího Vávry, Epibionti aneb Život na životě od Jana Votýpky a Tomáše Urfuse, Interakce modrého světla a hormonu auxinu v růstu rostlin od Terezy Kozákové, Rak nažloutlý – nález prvního jeskynního raka na Nové Guineji od Jiřího Patoky, Tvář jihomoravského luhu se mění od Mladena Kaděry, Národní park Amboseli – malý rozlohou, velký charakterem od Jaroslava Valenty a Josefa Rafaje, Možná nás motýl přežije – k aktuálnímu stavu hnědáska osikového od Vladimíra Vrabce, Terezie Bubové a Martina Kulmy. Můžete se také těšit na pokračující seriály Fenomén Velká Kotlina 4. Lišejníky a mechorosty od Josefa Haldy, Magdy Zmrhalové a Lea Bureše, Rok českých pralesů IV. Narušením k dynamice od Pavla Šamonila a koletivu autorů, Postřehy z Bělověžského pralesa II. Vývoj hemiborálního lesa od Tomáše Kučery, Oskeruše – zapomenutý ovocný strom II. od Víta Hrdouška a Zdeňka Spíška, a v neposlední řadě zoologické seriály Ostnojazyčné ryby řádu Osteoglossiformes 4. Nožovci, Kojení ve stínu koní 2. Srovnání tří druhů zeber od Jana Pluháčka a kolektivu autorů, Indiánskou stopou od Ondřeje Pivody.

Cena ročního předplatného je 294 Kč za šest čísel Živy (tedy 49 Kč za jedno číslo). Dvouleté předplatné stojí 568 Kč. Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů. V roce 2003 oslavila Živa dvě významná jubilea – 150. výročí od svého založení Janem E. Purkyněm a 50 let nepřetržitého současného vydávání.