Skrytá rozmanitost pod vodní hladinou: evoluce druhově nejbohatší skupiny obratlovců

Paprskoploutvé ryby (Actinopterygii) představují nejpočetnější skupinu obratlovců na Zemi a do dnešního dne bylo popsáno přes 32 500 druhů ryb z více než 500 čeledí a 72 řádů. Během evoluce paprskoploutvých ryb (a zejména odvozené skupiny Percomorpha) došlo k výraznému nárůstu biodiverzity a morfologické rozmanitosti, ale velmi často také k vývoji podobných struktur u nepříbuzných skupin (konvergenci). Také díky tomuto jevu zůstávají příbuzenské vztahy některých skupin ryb doposud nejasné. V poslední době se podařilo fylogenetické vztahy ryb částečně vyřešit díky metodám molekulární genetiky, a to včetně zpracování informace z celých genomů. Ve dvou článcích tohoto čísla shrnujeme základní členění rybovitých obratlovců na Zemi, objasnění příbuzenských vztahů mezi hlavními liniemi ryb, a v kulérové příloze pak přinášíme aktuální verzi fylogeneze paprskoploutvých ryb.

Ray-finned fishes (Actinopterygii) are by far the most diversified group of vertebrates on Earth, and there are currently more than 32 500 valid species in about 500 fa­milies and 72 orders. The diversity of ray-finned fishes has increased dramatically during their evolution, particularly in the modern group of Percomorpha. This also includes high morphological diversity of body shapes. However, in many cases si­milar morphological structures have evolved in different fish groups independently (by convergence). This is one of the reasons why evolutionary relationships within several fish lineages still remain unclear. Recently, fish phylogeny has been reconstructed based on molecular ge­netic data, including whole genome sequen­cing. In this issue we present two articles on general relationships among the main lineages of fishes and the current version of the phylogeny of the ray-finned fishes.

Materiály k výuce

Obrazové přílohy

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality Navštivte nás na Facebooku

Nové číslo Živy 3/2019 vychází ve čtvrtek 20. června

Z obsahu:

Století české biologie III. Zoologie a související obory za první republiky

K výuce: Virostatická léčba včera a dnes: Zatím proti virům vedeme na body

Historická ekologie: dlouhodobé interakce přírody a člověka I. Příroda bez člověka?

Za květy Soosu I. Slaniska

Bublinatky severovýchodního Thajska

Poznávání rostlin po našem: co prozradila mobilní aplikace

Ceny Živy za rok 2018

Predátoři suchozemských plžů aneb Co prozradí prázdné ulity o osudu svých bývalých majitelů

Makrozoobentos potoků chráněné krajinné oblasti Brdy

Násilné vniknutí – specializovaná lovecká strategie pavoukožravé skálovky

K historii výskytu pestrokrovečníka Allonyx quadrimaculatus na jižní Moravě

Ledňáček říční hnízdí i v Praze, ale nemá to jednoduché

Domácí savci a jejich původ 3. Druhá domestikační vlna

Mamut srstnatý pohledem jazykovědy a etnologie

Cena ročního předplatného
od čísla 1/2019 je 354 Kč
za šest čísel Živy (tedy 59 Kč za jedno číslo).
Dvouleté předplatné je zrušeno.
Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů a zvláštní rubriku věnovanou výuce biologie se zaměřením na nejnovější poznatky.
Navazuje na odkaz svého zakladatele Jana Evangelisty Purkyně. Poslední řada vychází nepřetržitě od roku 1953.