Průhledné larvy koreter (Chaoborus), jedny z nejvýznamnějších bezobratlých predátorů zooplanktonu jezer i tůní, si bezesporu zaslouží přízvisko „fantom“. Nejen díky své neviditelnosti, ale také schopnosti zmizet rybám z očí únikem do temných a často i anoxických hlubin. Vertikální migrace jsou zajištěny změnami objemu plynových váčků, v nichž mohou koretry přenášet v hloubce uvolněný metan a přispívat tak k jeho uvolňování do atmosféry. Masy vylíhlých koreter v tropech slouží i jako potrava pro místní obyvatelstvo.

Když se ryby dusí aneb Příčiny a důsledky úbytku kyslíku ve vodách (2022, 2)

Voda je divná (a díky za to) (2022, 2)

Boj o přežití v prostředí vodního sloupce, na světle i ve tmě (2022, 4)

Videosekvenci lovu larvy koretry najdete u článku https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0214013, a to zde: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0214013.s003

Schéma fungování plynových měchýřků je podle článku

MCKENZIE, Evan KG, et al. A pH-powered mechanochemical engine regulates the buoyancy of Chaoborus midge larvae. Current Biology, 2022, 32.4: 927-933. e5.

Phantom midge larvae (Chaoborus) truly deserve their phantomic name: these almost invisible voracious predators of zooplankton in many lakes and ponds migrate to the dark and anoxic layers to disappear from fish sight. By diel vertical migrations facilitated by buoyancy changes of gas vesicles, they may contribute to the release of methane from lentic ecosystems. In some tropical regions, masses of hatched midges serve as delicious food for the locals.