Převážnou většinu druhů anuálních halančíků charakterizuje jasný pohlavní dimorfismus. Samci dorůstají větší velikosti a nabývají výrazného zbarvení oproti menším a kryptickým samicím. Experimentální práce naznačují, že velikost a do určité míry i barevnost samců anuálních halančíků rozhoduje spíše o postavení mezi ostatními samci než o oblíbenosti u samiček. Námluvy anuálních halančíků probíhají krátce a iniciativní roli hraje samec. V zakalených tůních mají ovšem samičky stále možnost rozhodnout o výběru partnera a následném tření. To je zásadní zejména v tůních, kde spolu žije více příbuzných druhů. V laboratoři se ukazuje, že je pro obě pohlaví z hlediska rozpoznání partnera vlastního druhu klíčový čichový vjem. Pokud nemají sympatrické druhy možnost volby partnera, mohou v zajetí produkovat životaschopné mezidruhové hybridy, a to i do pozdějších generací. Výrazné zbarvení samců anuálních halančíků přitahuje i pozornost predátorů, především rybožravých ptáků. Zajímavým aspektem souvisejícím s predací je parazitace mozkovou motolicí rodu Apatemon. Tento cizopasník mění chování napadených ryb tak, že se vystavují u hladiny ptačím predátorům. Studium chování anuálních halančíků z prostředí kalných vysychajících tůní nabízí příležitost k testování řady evolučních hypotéz a např. význam výrazného zbarvení jejich samců stále čeká na objasnění.

Vítejte v báječném novém světě parazitů (2010, 5)

Vliv parazita toxoplazmy na lidské chování, psychiku, sex, reprodukci a zdraví (2016, 5)

Život a zrak parem po celogenomové duplikaci (2022, 5)

Toxoplazmóza i po 100 letech stále záhadná (?) (2023, 6)

Použitá literatura

SIUDOVÁ, Klára. Behaviorální interakce v populacích halančíka tyrkysového. Bakalářská práce, Masarykova univerzita, 2020.

MRKVOVÁ, Klára. Reprodukční bariéry mezi sympatrickými druhy halančíků. Diplomová práce, Masarykova univerzita, 2022.

MILOVÁ, Tereza. Mechanismy výběru partnera v kontextu reprodukční izolace sympatrických druhů afrických anuálních halančíků. Diplomová práce, Masarykova univerzita, 2024.

FROESE, Rainer; Pauly, Daniel (Eds). FishBase. world wide web electronic publication. http://www. fishbase. org, version (02/2024).

POLAČIK, Matej; REICHARD, Martin. Indirect fitness benefits are not related to male dominance in a killifish. Behavioral Ecology and Sociobiology, 2009, 63: 1427-1435. doi: 10.1007/s00265-009-0798-2.

POLAČIK, Matej; REICHARD, Martin. Asymmetric reproductive isolation between two sympatric annual killifish with extremely short lifespans. PLoS one, 2011, 6.8: e22684. doi: 10.1371/journal.pone.0022684.

REICHARD, M.; POLAČIK, M.; SEDLÁČEK, O. Distribution, colour polymorphism and habitat use of the African killifish Nothobranchius furzeri, the vertebrate with the shortest life span. Journal of Fish Biology, 2009, 74.1: 198-212.

REICHARD, Martin; POLAČIK, MATEJ. Reproductive isolating barriers between colour-differentiated populations of an African annual killifish, Nothobranchius korthausae (Cyprinodontiformes). Biological Journal of the Linnean Society, 2010, 100.1: 62-72.

REICHARD, Martin, et al. Patterns and drivers of Nothobranchius killifish diversity in lowland Tanzania. Ecology and evolution, 2022, 12.6: e8990.

ŽÁK, Jakub; VRTÍLEK, Milan; REICHARD, Martin. Diel schedules of locomotor, reproductive and feeding activity in wild populations of African annual killifish. Biological Journal of the Linnean Society, 2019, 128.2: 435-450.

Annual killifish species are characterised by clear sexual dimorphism. Males grow to a larger size and show distinctive bright colouration compared to smaller and cryptic females. Experimental work suggests that the size and, to some extent, the colouration of male annual killifish determines their status among other males rather than their attractivity to females. The courtship of annual killifish is brief with the male taking on the initiative. In turbid pools, however, females still have the opportunity to choose a mate and may decline to spawn. This is particularly important in habitats where several related species live together. In the laboratory, olfactory perception is crucial for both sexes in terms of mate recognition of their own species. If individuals of a sympatric species are forced to mate, they produce viable interspecies hybrids in captivity, even into later generations. The distinctive colouration of male annual killifish attracts the attention of predators, especially piscivorous birds. An interesting aspect related to predation is the parasitism by a brain fluke of the genus Apatemon. This parasite alters the behaviour of infested fish, which then expose themselves at the surface to avian predators. Studying the behaviour of annual killifish from temporary pools offers the opportunity to test a number of evolutionary hypotheses and, for example, the significance of the distinctive colouration of their males still awaits clarification.