NAJDI.JE – a pošli poštou! Výzkum parazitů invazního hmyzu za pomoci občanské vědy

Spolu s invazními druhy hmyzu se po celém světě šíří i jejich paraziti. V rámci platformy NAJDI.JE za využití občanské vědy monitorujeme jednohostitelská trypanosomatida invazních ploštic – vroubenky americké (Leptoglossus occidentalis), kněžice mramorované (Halyomorpha halys) a kněžice zeleninové (Nezara viridula) – a také parazity slunéčka východního (Harmonia axyridis). Ve zkoumaných druzích ploštic se podařilo objevit tři druhy trypanosomatid, z toho dva dosud nepopsané.

Více na www.najdije.cz

K dalšímu čtení v Živě

Vroubenka americká před branami (2007, 5)

Vroubenka americká rok poté (2008, 3)

Rozmnožování promiskuitních slunéček (2016, 1)

Vetřelci na obzoru – kněžice mramorovaná a kněžice zeleninová (2016, 3)

Kněžice mramorovaná na Moravě i v Čechách (2019, 2)

Laboulbeniales – nejprapodivnější houboví paraziti (2021, 1)

Použitá a citovaná literatura

LUKEŠ Julius; PARIS Zdeněk; VALÁŠEK Leoš Shivaya. Nonstop trypanosoma. Vesmír, 2023, 3: 158–161.

Invasive insects and their parasites are spreading around the globe. Using citizen science, together with the NAJDI.JE platform, we monitor the monoxenous trypano­somatids of invasive bugs (Leptoglossus occidentalis, Halyomorpha halys, Nezara viridula) as well as parasites of Harmonia axyridis. Three species of trypanosomatids were found in the bugs under study, two of which have not been described before.

Obrazové přílohy

Archiv článků pro pedagogy a studenty

Aktuality Navštivte nás na Instagramu Navštivte nás na Facebooku

Monotematické číslo Živy 5/2024 vyšlo ve čtvrtek 10. října. Po Vodě a Ohni přichází Vítr. Další ze čtveřice živlů (latinsky elementum, řecky stoicheion), základních složek a prvků světa, které představují nezkrotnou, neovladatelnou, často ničivou, a přesto vysoce tvořivou přírodní sílu. Zatímco země, Gaia, je pramatkou všeho a voda je esenciálním životodárným elementem, stojícím na počátku života, oheň je silou obnovující, tak jako Šiva. Vítr pak všechny tyto tři elementy propojuje. Je ze všech nejproměnlivější, než si jeho přítomnost uvědomíme, už je zase pryč. Vane z minulosti a směřuje do budoucnosti.

Cena ročního předplatného
od čísla 1/2019 je 354 Kč
za šest čísel Živy (tedy 59 Kč za jedno číslo).
Dvouleté předplatné je zrušeno.
Zjistěte, jak si předplatit časopis Živa.

Časopis Živa je populárně vědecký časopis přinášející příspěvky z biologických oborů a zvláštní rubriku věnovanou výuce biologie se zaměřením na nejnovější poznatky.
Navazuje na odkaz svého zakladatele Jana Evangelisty Purkyně. Poslední řada vychází nepřetržitě od roku 1953.